TOTAL PAGEVIEWS

01 November 2015

15. Attention Seeker

Pernah atau tak berada dalam satu situasi bila mana sebenarnya cerita dah lapuk tapi orang bring up it again just to hurt you? Lagi kelakar bila dia pulak desperate cari engkorang semata-mata nak korang ni sakit hati. Pernah? 

Orang yang tandus kasih sayang je akan berperangai macam ni. Istilah popular "Attention Seeker". Whattahel kau pergi mengemis cari orang yang kau tak suka semata untuk sakitkan hati dia? Kau dah tak ada life sangat ke sampai nak kejar dia and make sure hati dia sakit dipijak-pijak? 

Konsep dia macam ni je. Bila dia dah tak peduli pasal kau, kau tak perlu pun sampai kena susahkan diri cari dia and maki hina carut kutuk dia. Kau nak apa sebenarnya?. Nak dia mati? Sebelum dia mati agaknya kau mati dulu. Silap hari bulan mati dalam keadaan mengaibkan. Tak guna solat tonggeng tonggeng kalau tujuan hidup untuk buat orang sakit hati.

Yang peliknya bila cakap soal mati, tahu pulak gelabah cakap ajal maut ditangan tuhan. Dah tu bala atas dosa lidah tu bukan ditangan tuhan ke? Alah akal. Ceteknya..

Kesian sebenarnya. Dah di block pun masih juga ikhtiar cara lain supaya ayat yang menyakitkan hati tu akan sampai pada dia. Dekat situ dah nampak bertapa sanggup nya kau kejar dosa daripada pahala. Dosa untuk sakitkan hati orang yang sebenarnya tak pernah terlintas nak fikir pasal kau. Doa orang yang teraniaya ni termakbul. Fikir balik sebenarnya siapa yang lagi banyak sakitkan hati siapa. Kesimpulannya aku tak redha walau sebesar zarah pun apa yang kau buat. 

Amirul pesan, nak ingat itu pilihan. Kita boleh nak ingat. Tapi belajar untuk memaafkan orang. 

Tapi masalahnya orang macam ni lagi bagi muka, lagi kena lanyak. Kita hidup ni jangan baik sangat. Kadang-2 kawan sendiri pun cakap belakang, kawan sendiri pun jadi batu api. Trust no one, only yourself. Selalu peka dengan orang sekeliling yang mana yang tersenyum saat kau berjaya, dan peka pada siapa yang masam. Situ nyata kawan atau lawan

Bercakap cuma boleh tambahkan dosa. Menaikkan ego. Aku undur diri dulu. Sejujurnya dengan siapa kita berkawan, itu akan jadi cerminan diri kita yang besar. Pandangan penting mata-mata orang yang lihat kita. Sekalipun perangai kita baik, bila berada dalam golongan pelacur, kita tetap akan dilabel pelacur. Ini bukan bahasa kasar. Ini mentaliti masyarakat melayu. 

Bijaklah dalam menilai dan memilih sahabat. Teguran yang keras kadang-2 sebenarnya membina tapi sebab terleka, kita pilih untuk menolak. 

Asyraf, tak sangka, sebenarnya perkenalan kita selama ni sebenarnya sebagai medan yang Allah pilih supaya saya tak terlalu baik, seolah olah dunia ni suci. Hidup ni memerlukan sedikit kekejaman untuk bertahan.

Solat. Al-Quran. Zikir. Ibu bapa. Buku motivasi
Kalangkan diri dalam kalangan yang baik kalau kita nak berubah ke arah kebaikan. Manusia ada mulut, biar dia bersuara sampai satu masa doa kita termakbul dan dia akan sedar dari tidur dalam keadaan bisu sebab banyak sangat mengata menghina. Dunia ni bulat. Hidayah itu milik Allah. Kita manusia tak ada hak untuk pertikaikan perubahan baik seseorang. 

Assalamualaikum. 

No comments: