TOTAL PAGEVIEWS

22 December 2016

45 | Tips Cari Tempat Internship

Assalamualaikum. 

Malam ni terpanggil rasa nak open pasal Internship/Praktikal. Nadia akan cuba make it short. In sha Allah. Hehe. Mungkin tips, mungkin pengalaman atau mungkin apa apa je yang Nadia rasa berguna untuk kalian yang masih mencari tempat untuk praktikal. 

Lepas dapat surat dari Kolej sebelum final exam, Nadia buka Jobstreet dan mohon 7 tempat kawasan Johor. Tapi SEMUA senyap. Ada satu je yang bagi respond, itu pun sebulan lepas tarikh Nadia mohon DAN itu pun baru shortlisted DAN akhirnya diam begitu sahaja. Hahahaha. Sad life. *nak mohon dari jobstreet dan tak ada nombor phone pun susah sebab kita tak boleh nak follow up*

Salah seorang kawan lelaki Nadia dekat Kulai ni, student politeknik jurusan Civil Engineering, dia dapat tempat praktikal kalau tak silap seminggu sebelum tarikh pelajar politeknik kena mula praktikal. Jadi Nadia pun minta tips dari dia. Btw, dia ni pelajar pandai. Dekan every semester and pernah dapat 4rata dan baru baru ni dia dapat Anugerah Khas Politeknik, tapi kat sini nak kata, sepandai mana pun kita, baik macam mana pun pointer, kalau dah namanya bukan rezeki, tetap bukan rezeki. Sebijak dia pun dapat tempat lambat. Nadia bukan nak lemahkan semangat sesiapa, tapi nak bagitahu bagi student yang pointer average termasuk Nadia, usaha dan keyakinan tu penting walaupun pointer tak gah. Selebihnya tu kerja Allah. 

Tips :

Nadia pernah walk-in dan by call

Walk-in ni agak nampak macam sia sia sebab kita tak tahu macam mana nak follow up dan kalau resume tu kita pass pada orang yang bukan HR, entah sampai entah tidak. Tapi Alhamdulillah, 3 company Nadia walk-in, 2 company bagi email penolakan permohonan dalam tempoh 2 minggu tanpa Nadia follow up (Tabung Haji dan Celestica Electronics Senai) . Tak kesah ditolak sebab sekurangnya kita tahu yang kita memang tak dapat dah boleh teruskan pencarian. Lagipun kawan Nadia, Lukman ada kata ..

"Man aku dah letak resume dekat Celestica tadi tapi aku bagi kat guard je"
"Kau bagi dekat guard?? Orang asing ke rakyat kita?"
"Foreigner tapi pandai cakap melayu, aku kata 'Boleh tak minta tolong bagi kat HR?' , pahtu dia kata ok. So em aku pun blah jela"
"Hahahahahaha kau sure ke dia bagi?" 

Damn.! Nadia terus down. Tapi Alhamdulillah terbukti memang guard tu bagi sebab dapat email dari Celestica. Hehe. 

Next..

Lepas tu Nadia give up memang macam dah putus harapan sebab masa terus berjalan. Nadia tanya lagi Lukman, apa yang kena buat. Dia kata "Kau call je mana mana company. Kata nak cakap dengan HR lepastu bagi tahu nama dan kata kau nak LI" . Nadia ikut cakap dia dan syarikat pertama ialah Syarikat Construction. 

Banyak juga la Nadia try call Company Construction. Google je "Syarikat constuction di (nama kawasan yang kauorang nak)" 

Contohnya :
- Syarikat construction di Nusajaya
- Syarikat construction di JB
- Kilang di Nusajaya
- Hospital swasta di JB
- Hotel di Nusajaya
- Hotel di JB
- Resort di JB




Bila dia keluar macam ni, click more places tu dan kat situ ada nombor dan maklumat yang berguna untuk kauorang. Cara ni memang jimat masa sebab kauorang tak payah banyak kali nak typing dekat search engine tu semata nak cari tempat as long as kauorang ada target jenis dan tempat untuk cari.


Ada 1  hari tu, 30 company call cuma 5 je minta emailkan resume. 

Nadia akan rekod company yang kena follow up untuk elakkan lupa.

Kenapa pangkah ? Sebab ni nak follow up untuk minggu depan, tapi dah dapat tempat so terus pangkah

 UEM Land Berhad. HR dia sangat polite dan dia siap bagi tips bantu Nadia untuk cari syarikat dalam Johor. Tapi ada salah satu Company Construction area JB yang sangat rude kot sebab ..

"Boleh saya cakap dengan HR?"
"Sebentar ye Cik, saya sambungkan"
"Hello (Perempuan)"
"Saya Nadia. Saya em nak tanya .." *belum habiskan ayat terus kene potong*
"Nak cari praktikal ke? Telefon minggu depan ea orang office tak ada" *matikan call ! 

Kalau walk-in kita boleh tengok environment kerja, melalui call, kita boleh tahu manners ! Kaorang rasa kalau macam tu cara salah seorang pekerja dia, agaknya macam mana dia punya environment kerja? So situ dah dapat kesimpulan. 

KPJ Johor Specialist Hospital, KPJ Puteri Specialist Hospital, Grand Blue Wave Hotel, UEM Land dan ada beberapa hotel yang Nadia pun dah tak ingat sebab banyak sangat, Nadia sangat appreciate cara penyambut tetamu dan HR dia bercakap. Sangat beradab.

Jadi kat sini, usaha lah. Walk in atau melalui call itu bergantung pada individu. Oh ye, follow up tu seminggu sekali ea. Atau pun tanya dia .. 

"macam mana saya nak follow up ye? Saya nak call encik lah kan? Berapa lama keputusan saya boleh tahu? Kalau macam tu boleh tak saya call minggu depan untuk tahu tentang keputusan?"

Buat macam ni, sebab kita seolah olah minta keizinan untuk tahu tentang keputusan. Kalau dia kata tunggu lagi 2 minggu, then ikut je. Jangan call selagi belum 2 minggu. Hahaha.

Akhir yang tak akhir mana lah. Tak pernah terlintas walau sikit pun nak apply govm sebab apa yang Nadia tahu, govm tak banyak kerja. Nadia sukakan cabaran. Suka kerja yang setambung (banyak) jadi sebab tu Nadia tak putus asa juga tetap nak swasta dan Alhamdulillah, Nadia dapat swasta walaupun jauh. Grand Blue Wave Hotel yang nun jauh di pelusuk hujung Johor sana rupanya dekat dengan sempadan Singapore, Woodlands. Hahaha. Takpe lah. Masa ni la nak merasa pergi kerja jauh jauh, timba ilmu atas jalan raya yang sesak, bangun awal pagi untuk gerak g kerja. Sekarang bukan masa nak manjakan badan dan diri dah.

Maaf kalau ada terguris hati sesiapa. Semoga berguna tips ni. Kita semua ada cara fikir yang berbeza jadi soal internship dekat company govm, itu pilihan masing-2. Jadi, itu cuma bukan pilihan utama Nadia. Jangan menyerah sebelum bertempur. Rezeki tu ada, kita je kena cari. Tapi ingat satu benda, apa yang jadi tu sebab Allah yang atur. Jangan diletak harapan praktikal pada syarikat, tapi letak pada yang paling besar kuasanya. Percaya pada Allah, akan datang yang terbaik pasti menyusul sesuai dengan kemampuan kita. In sha Allah. Jangan putus doa walaupun hampir menyerah. Goodluck untuk tempat masing-2.

Assalamualaikum. 



4 comments:

Unknown said...

salam.. saya hendak bertanya bagaimana sepanjang awk praktikal?

NADIAISMAIL said...

Waalaikumussalam, okay sangat. Persekitaran yang sangat positif dan alhamdulillah saya dalam supervisor yang sangat membantu sepanjang praktikal. Jangan malu bertanya tapi dalam masa yang sama jangan terlalu berharap untuk orang sentiasa ajar. kalau boleh cuba selesaikan, cuba dulu selesaikan setiap permasalahan.

Izzatul elfira said...

Salam hai awak, awak praktikal di bahagian apa ya di blue wave hotel tu?

Unknown said...

salam hai nak tanya awak dulu amik course apa