TOTAL PAGEVIEWS

20 August 2017

71 | Berkat Dalam Pekerjaan

Assalamualaikum.

Macam biasa, setiap kali nak mula mengarang, mesti otak tiba tiba tak boleh proses. Haha. K k. 

Kita selalu sebut berkat berkat berkat. Tapi apa tu berkat? 

Kita suka ambil berat hal hal yang besar dan abaikan hal hal yang kecil. Betul tak? Kita nampak sedekah. Tapi kita tak nampak jujur. 

Abah pernah kata dulu, kalau abah sampai site lambat, abah akan balik lambat untuk ganti balik minit yang dah lambat. Kalau abah tak kerja, abah takkan sign kerja. Kalau bos suruh kerja, abah pergi je.

Sayang atau buli?

Abah kerja kadang sebulan cuti langsung tak ada. Kerja bukan dekat. Nun seberang Malaysia sana. Ulang alik. Eh bohong lah ma tak bising sebagai istri dan kami tak merungut sebagai anak. Abah pula kata dah bos suruh, abah kerja je lah. Abah pun ada kata, "Kalau orang suruh abang buat itu ini, abang ikot je. Nanti dia rasa dia penat, dia bosan dia berhenti lah". Abah tak suka nak melawan atau bergaduh. 

Dulu masa Nadia kerja part-time, Nadia dah mula rasa tempias sikit-2 bila bos Nadia kasi Nadia OT banyak dalam masa beberapa minggu. Memang lah best dapat duit. Tapi penat woi. Lepastu Nadia fikir, ini mesti dia sayang Nadia ni. Ya, sebab bos Nadia sayang, dia kasi OT banyak. Huhu.

Abah pula, hikmah dari dia kerja OT jam setiap hari. OT lagi hari minggu. Rupanya sebab bos dia kata "Aku kasi kau OT sebab kau nak pakai banyak duit kan. Anak kau tengah belajar". Ya Allah. Nak gugur jantung. Terharu dan kesian. Bos abah tu cina. Terharu sebab bos faham abah dan bagi peluang pada abah. Kesian sebab abah kadang tak sempat mandi, dah tersadai terlelap atas kerusi sebab penat. Ini ma cerita.

Bila Nadia dah habis belajar, abah terus jarang OT jam. OT hari minggu cuma kadang kadang je. Abah dah banyak rehat. Tu ma yang kata. So Nadia agak bersyukur lah kat situ. 

...

Ada satu insan ni, dari apa yang Nadia tahu, bila kerja, suka tenggelam timbul. Waktu OT hujung minggu, untuk OT dia sign tapi pada hari tersebut dia tak ada pun. Hidupnya mewah dengan duit. Tapi satu satu Allah tarik keberkatan dalam keluarganya. Maaf kalau macam terhukum. Tapi anaknya mula bermasalah. Kesihatan beliau dan ahli keluarganya mula Allah tarik. 

Jujur dalam mencari rezeki tu tak ada. 

Silap kita, ini lah. Kita sibuk nak jaga pahala yang besar besar sampai lupakan dosa yang kecil kecil. Umpama menjaga solat sunat tapi abaikan solat wajib. Faham kan konsep dia?


Tak faham? Ya bahasa ni macam agak pening dan pelik, tapi cari la hikmah dan tilik diri. Rahmat Allah tu dekat atau tidak dengan kita. Jujur tak kita dalam setiap jam bekerja? CCTV manusia ni apalah sangat nak dibanding dengan CCTV Allah. Majikan cuma perngantara je tapi Allah lah yang kawal semuanya.


Benda ni wujud. Kita nampak aliran wang melimpah ruah dalam akaun tapi kita tak perasan permasalahan yang Allah hulur dalam hidup tanda memperingati kita untuk terus beringat.

Cuba soal diri kita, cukup ke apa yang kita dapat selama ni? Kalau tak cukup, kenapa tak cukup? Apa apa yang kita nak cari atas dunia ni, jangan tengok cuma dengan mata kasar tapi hayati betul betul punca sebenar. 

Cuba lah untuk tak merungut dan selalu bersyukur. In sha Allah akan selalu rasa cukup walaupun sikit. Apa pun yang Nadia dapat baik banyak atau sikit, Nadia bersyukur je. Dari dulu Nadia pegang konsep 'Syukur' ni sebab sangat percaya dengan apa yang Allah kasi.

Sikit rasa ngam ngam. Bila lebih terasa lah boleh berbahagi bahagi. Lama lama Nadia rasa macam Allah tu selalu tunaikan apa yang Nadia nak dan adakan apa yang Nadia tak pernah minta atau harap. Cuba dan CUBA ! 

Berhenti lihat apa yang orang lain ada. Cukup pastikan diri sendiri selalu bersyukur dengan apa yang sedang ada.

Susah sangat ke? 







No comments: