TOTAL PAGEVIEWS

10 February 2017

51 | Positif atau Makan Diri

Assalamualaikum 

Kadang kadang aku tak faham apa tu 'positif'. Macam mana positif tu? Kenapa bila aku negatif, akan makan diri sendiri atas sebab pemikiran atau tindakan yang bodoh, tapi bila positif aku rasa macam masuk dalam jerat yang dicipta diri sendiri atas kepercayaan yang diberi. 

Im not totally a hypocrite person. Aku okay, aku jadi baik. Aku tak ok, aku tak kan pernah cuba untuk okay. Once not, it will be a BIG NO. Sebab tu aku dipanggil ego, sebab suka tegakkan pendirian sendiri tapi ada sebab kalau aku tegakkan, sebabnya, ego. Hahahaha. Mudah kan? 

Kadang juga aku marah dengan diri, kenapa dianugerahkan muka yang polos *nangis* . Tahu tak senang orang nak take advantage dengan aku baik orang yang tak kenal, baru kenal atau dah lama kenal. Bagi aku siapa pun orang yang aku jumpa, dia tetap manusia biasa yang normal dan baik walaupun kau berantai besar macam gangster, muka macam muka pecah or what ever je la. Aku tak suka jadi judgemental tapi kenapa orang selalu jadi bertentangan dengan apa yang aku rasa dan anggap. 

Sebab tu tertanya tanya, aku ni sedang positif atau pertaruhkan diri ? 

Someone pernah bagitahu, masa tu aku luahkan sesuatu dekat dia. Dan kau, kalau kau baca blog ni sekarang, aku masih ingat pesan kau sampai ke hari ni tapi sebenarnya it doesnt work ok. Tak. 

"Nad, kadang-2 kau kena tunjuk bila kau tak suka biar orang hormat kau. Biar orang tahu. Tak lah orang amek kesempatan" Hahahaha. Aku pernah buat. Pernah gaduh. Pernah perang mulut. Tapi semua benda jatuh atas muka aku balik. Sebab tu aku pilih untuk mula diam kalau orang buat apa apa. Redha dalam pasrah. Aku belajar dari pengalaman. Apa yang salah, aku perbetulkan balik. Tapi pembetulan tu tetap makan diri. Mungkin sebab muka polos dan orang macam anggap remeh je bila aku marah.

Masalah terlalu mudah percayakan orang lain buat aku selalu jadi dan nampak bodoh. Orang yang selalu protect aku supaya tak diperkotakkatikkan, seorang je (selain family). Amirul. Tapi sayangnya, apa Amirul cakap, jarang sekali aku nak dengar apatah lagi ikut. Kadang kesian bila dia cakap "Awak tak pernah percaya apa saya cakap kan?" . Dia bukan judge orang. Tapi dia nak ajar aku berwaspada. Sebab pada mata aku, dunia ni baik. Tapi sebaliknya yang jadi. Walaupun aku selalu abai apa Amirul pesan, tapi dia tak pernah mengalah untuk selalu ada kat belakang. Bila terlajak, dia tarik. Bila salah dia betulkan. Tak ada apa yang nak dirahsiakan dengan dia. My best partner ever 👫

Menyokong di depan belum tentu sokong dibelakang. Dan baik didepan belum tentu dibelakang. Kalau aku banyak bercakap, tu sebab minda aku bebas. Tapi bila aku banyak diam, aku lebih banyak fikir pasal mana kurang diri dan apa semua kejadian yang jadi berbanding fikir soal orang. 

Serius sedih. Aku kena patut terus positif atau berhenti jadi positif  ? Tolonglah hormat privasi orang. Tak dapat sebagai seorang manusia, dapat sebagai seorang wanita Islam cukup. Wanita. Islam.


No comments: