TOTAL PAGEVIEWS

15 February 2017

52 | Maaf Terbuka

Assalamualaikum. 

Maaf terbuka ? Ya maaf terbuka bagi setiap pasang mata yang membaca dan setiap hati yang terasa dengan setiap coretan dalam ni. Bila kita menulis dengan emosi, orang yang membaca pun akan membaca dengan emosi siap kerut kerut dahi. Tu tanda penulisan kita ada jiwa. Tapi yang tak seronoknya bila ada hati yang terasa.

Terasa?
Kalau nak cerita pasal terasa dengan setiap ungkapan dalam blog ni, Amirul Asyraf sendiri kadang-2 terasa dengan tulisan girlf dia ni. Dia jarang meluah bila tak puas hati atau terasa. Tapi kalau dia dah bersuara, makna kata memang sungguh la dia terasa. 

Satu satunya kawan dalam sepanjang hidup ni, yang rajin berperang dalam emosi sendiri dan bermasam muka tapi jujur, sorang je. Syazwani Sahira. Nampak kami macam normal? Betul lah statemnt, nak kenal seseorang, tinggal dulu serumah dengan dia. YES ! and totally yes ! Paling menyampah kalau Wani mula tanya "Nad, nak tanya ni. Tapi jujur deh" HAHAHAHAHAA. Actually masing-2 tengah berperang tapi tak ada yang nak bersemuka. Honestly selalunya memang Wani yang mengalah, sebab aku prefer jadi kayu je. Malas nak mula. Ego. 

Selalunya memang bila kami berdua je dan tak ada orang lain. Kadang-2 juga Wani rasa macam dia tahu kenapa aku diamkan diri dan taknak bercakap LANGSUNG dengan dia. Tapi tanggapan dia salah. Apa yang aku rasa ok je sebenanrnya, tapi dia rasa macam itu punca. Padahal hal lain yang jadi punca. Bagi aku, kalau kau tak tahu apa yang aku fikir dan rasa, baik jangan main teka teka. Sebab nanti kau rasa macam aku marah kau, tapi sebenarnya tidak. Tapi aku tabik la dengan Wani. Tak ada lagi rasanya aku jumpa manusia yang berani tegur aku. Tah lah. Diorang rasa aku garang kot. Takut kena bidas balik dengan ayat pedas. 



Tegur pun biarlah ada adab. Terbukti masih ada manusia beradab sebab Wani tak buat depan orang. Wani buat belakang orang. Banyak konflik kami tapi orang je taknampak. For me, kalau Wani nak kutuk belakang. Itu masalah dia. Sebab apa jaminan setiap satu dari kita (termasuk diri sendiri) yang dia tak pernah kutuk kawan sendiri walaupun yang konon BEST FRIEND FOREVER sangat tu? Tak ada. Dok sah ler menipu. Appreciate apa yang ada depan mata je. Jangan kesah apa yang dicerita di belakang. Tu antara dia dengan tuhan. 

Motif kat sini bukan Syazwani. Tapi nak bagitahu, tak semua apa yang tercoret dalam ni tentang ANDA. Anda yang dah jadi sejarah sejak azali. Mungkin situasi yang saya sedang alami ni sebijik masa saya dengan awak. Jadi, awak tak tahu situasi saya, macam mana awak boleh fikir yang saya sedang membuka aib dan mencanang keburukan awak? Awak terasa sebab awak pernah berada dalam situasi itu. Simple. Awak jangan fitnah seolah olah awak ada dengan saya 24 jam. 

Ya Nadia pembenci. Pembenci dalam diam. Bukan pembenci yang balas balas tu. Nope. Ego kalau dah sampai tahap habis sabar, masa tu ego lah jadi raja. Cakap lah apa. Aku dengar. Tapi belum tentu aku percaya dan hadam. Ex yang dulu aku benci tahap gaban, sekarang ni, kalau jumpa, ok saja. Masa perbaiki rasa benci tu sendiri. Walaupun makan tahun. Sebab tu Amirul risau. Sebab? "Awak tak fikir ke apa dia dah buat? Awak masih friend dengan dia?" Bila aku rasa semua benda dah bersih, aku akan lupa macam tu je kesilapan kau atau kita. Ya. Macam tu je. 

Hatta, adik perempuan aku sendiri kata "Long, status mu tu walaupun tak tuju kat aku, tapi aku terasa" . 

Aku tahu pembaca dalam kalangan blog ni ialah ex housemate, ex boyfriend, housemate, boyfriend dan kawan kolej. Mungkin cuma beberapa kerat je silent reader yang aku tak tahu siapa. Tapi tolonglah. Tak semestinya apa yang aku coret dalam blog pada masa sekarang berkisar tentang masa dulu. Tak tahu, tanya. Jangan buat spekulasi. Kau rasa kau tahu. Tapi sebenarnya, kau salah. Persetanlah apa pun tanggapan orang pada aku sebab orang rasa dia faham aku tapi dia salah. Jangan cuba faham orang yang susah difahami. Unpredictable.

Aku minta maaf walau siapa pun kau. Jangan cuba faham aku sebab kau takkan faham. Jangan. 

No comments: