TOTAL PAGEVIEWS

25 November 2020

92 | Mulut Orang dan Rezeki Berkahwin

 Assalamualaikum semua..

Wahh lamanya tak menulis dalam blog ni. Nadia cuma terfikirkan tentang rezeki yang ada atas dunia ni, dalam konteks berkahwin

Selalu kan kita dengar, bila belum kahwin, orang tanya bila nak kahwin. Bila dah kahwin, orang tanya bila nak ada anak. Bila mengandung, orang anggap menyusahkan. Bila dah melahirkan, orang tanya pula bila nak tambah lagi. Seterusnyaaaaaaaa

Sebelum Nadia nikah, Nadia jumpa dengan ramai orang yang bertanya bila nak kahwin. Tapi bila dah nikah, terbalik. Nadia jumpa dengan ramai orang yang mempertikaikan kenapa kahwin awal. Muda lagi. Seterusnyaaaaaaaaa

Kawan kawan, dia macam ni. Kalau kita tak berada dalam kasut seseorang, kita, tiada hak untuk mempertikaikan keputusan yang mereka ambil. Sila ambil berat tentang nasihat yang satu ni. 

Ada masa kita beranggapan nasihat kita paling boleh pakai, tapi kita lupa satu nasihat belum tentu terpakai untuk semua orang dan semua keadaan. 

Nadia bersyukur dapat keluarga sendiri yang supportive dan keluarga mertua yang memahami, alhamdulillah. 

Ada sebab awak kahwin lewat. Ada sebab awak kahwin awal. Tapi apa yang Nadia pasti, Nadia SUKA okay tengok kawan kawan yang kahwin dan dapat zuriat awal. Risiko kehamilan pun kurang bagi yang target untuk ada zuriat pada usia muda.

Target Nadia dulu memang nak biar anak nampak sebaya dengan Nadia. HAHAHAHAHAHAHA. 

Bak kata ayah mertua, sebelum umur 30 ni biar beranak nanti umur 50 tahun, anak dah besar besar. Hm make sense ! 

Apa salah kalau kita buat haluan sendiri dan awak cukuplah bersyukur dengan apa yang awak ada. Jangan usik tentang hidup saya sebab kehidupan saya in sha Allah baik baik saja. 

Kadang kadang kita perlu jadi malas. Malas dalam mencampuri urusan orang lain. hihi

Anggaplah bila awak lambat berkahwin, sebab Allah ada rezeki lain untuk awak selain daripada sebuah perkahwinan. Contohnya masa yang banyak dengan keluarga. Bagi mereka yang dah berkahwin, ini bahgian kita, rezeki kita. Cepat atau lambat, Allah saja yang tahu baik dan buruk. Nadia doakan kita semua bahagia dalam cerita kita sendiri. 


Amin..







No comments: