TOTAL PAGEVIEWS

23 November 2016

41 | Hasad dan Penutup Doa

Assalamualaikum. 

Tadi borak borak. Lepas tu my mom tanya, 
"Long, mana best? Duduk dekat Kuantan ramai-2 suka-2 ke duduk rumah sini?"
"Em. Dia akan jadi best kalau tak ada orang dengki". Nampak tak aku macam tak bahagia? ehh *kesat mata masuk habuk*
Tadaaa.

Semester ni, Nadia cuma ada 5 subject dan 4 lecturer je. So ada em beberapa lecturer Nadia pernah bagitahu, "Kadang-2 saya sengaja concern pada satu satu pelajar dalam satu masa, sebut nama pelajar sama je sebab nak tengok reaksi orang lain. Dan saya nampak ada beberapa orang yang tak senang bila saya beri lebih perhatian pada awak. Jadi, bila saya dah nampak 'orang-orang' itu, saya berhenti sebut nama awak dalam kelas" 

Dan sejujurnya ya saya kurang senang sebenarnya bila pensyarah suka sebut nama saya sebab ya saya taknak benda benda macam tu lah. Saya bersyukur bila pensyarah berhenti beri perhatian pada saya lepas tu. 

Kalau ikutkan semua lecturer sem ni baik dengan Nadia tapi Nadia dengar benda yang lebih kurang sama macam tu dengan beberapa pensyarah yang ajar Nadia. Nama orang tu taklah pula disebut sebab pensyarah sekadar bercerita, bukan niat untuk mengapi. Tapi kita ada hati yang boleh rasa kan. Cuma betul atau salah je. 

Salah satu pensyarah Nadia juga pernah ajar Nadia satu benda. "Kalau awak nak berdoa, tutup setiap doa awak tu dengan Rabbana atina .... (sampai habis), percayalah Nadia, awak akan rasa sesuatu yang lain sangat" Dan setiap kali ingat ayat ni mesti sebak dan percayalah, Nadia menangis masa pensyarah cakap benda ni #hatitisu. Lepas pensyarah Nadia pesan, Nadia selalu amalkan hatta "Ya Allah, berikanlah kesabaran pada aku sepanjang harini, rabbana atina ...." . Walau seringkas doa pun. Dan ya percayalah, akan ada keajaibannya. 

Sekarang je kurang amalkan. Idk. Ego tetiba naik memuncak. Dushhhh. Ok. Kena balik pada asas semula. Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar.

Dan ya. Dia akan seronok bila tak ada orang dengki. Tapi kita tak boleh lari dari apa yang orang fikir termasuk awak yang sedang judge saya masa baca post kalini. Hahahaha. GoodNight. emmuah



No comments: