TOTAL PAGEVIEWS

16 December 2016

44 | Uzlah (Mengasingkan Diri)

Assalamualaikum dan Selamat Malam. 

Some people suka jadi orang yang senyap. Diam. Tak uar-uar kan apa yang dia sedang buat. Ada orang dia suka share dan sangaaaat talkative. Nadia ialah orang yang kedua. 

Pernah baca, "Dont let people know too much about you". Yes its true. Tapi kita twist sttmnt tu dan dia akan jadi, "Let's share what is good for you and others" Cehhhh ahhahah. Jap term kedua tu tetiba datang spontan k. Wuuu~! Apa yang jangan kasi tahu orang? Impian kau. Sebab peratus keberhasilan apa yang kita rancang kurang memberangsangkan bila kita dah share pada orang plus peratus ditiru sangat tinggi dan sampai ke harini Nadia tak lupa sorang insan yang haihh baru bagitahu, pappp dia pun turut sama. Ok my bad my fault. Apa yang kena share dengan orang? Random talk yang boleh bagi manfaat pada orang lain juga. 

Tahap annoying berkongsi Nadia ni kadang-2 tak ditanya orang pun, tapi Nadia kepochi je nak share. Sebab, sayang. Sebab, peduli. Cuba kalau Nadia buat senyap, ramai akan makan hati. Its true k. 

Kalau kita serabut, stress. Apa nak buat? OK, ya betul. Baca Al-Quran, istighfar banyak banyak, doa banyak banyak. Selain tu, BERUZLAH. Apa maksud uzlah? Uzlah tu maksudnya mengasingkan diri. Asingkan diri dari sekeliling. Muhasabah diri, soal diri. Cari akar paling bawah kenapa kita macam tu macam ni. Cuba untuk jangan salahkan orang. Cari salah sendiri. 

Masa kat Kuantan, cara Nadia beruzlah, baca buku, hadap laptop, berkurung dalam bilik atas katil sendiri dan ya memang jarang sangat bergaul dengan orang dalam rumah sewa. Ada masa kalau perlu, Nadia keluar. Kat Kuantan boleh lah nak keluar sesuka hati, tak ada yang peduli. Balik Johor ni, kalau Nadia serabut atau stress, ya Nadia akan asingkan diri bagi elakkan termarah sesiapa lepastu esoknya, bangun mandi solat subuh lepas tu bersiap pergi joging. Nak keluar malam tak boleh, so boleh manfaatkan siang jela haha.

Ya Allah. Dulu zaman sekolah bukan main "Cara nak elakkan tekanan" dalam karangan BM, point nya, BERSUKAN. Rupanya selain sihatkan tubuh badan, dapat tenangkan fikiran. Serius ! Titik peluh yang keluar seolah olah masalah yang menitik keluar dari setiap liang roma segenap tubuh kita. Tengok manusia, tengok pokok tanah awan langit kadang kadang kapal terbang sebab belakang Airport Senai je, Allah, sangat tenang. Nadia jamin, lepas joging, memang rasa satu perasaan tenang yang macam ahhhh leganya Ya Allah. 

Ya tahu ada hari kita rasa nak menepek kat katil. Berkurung dalam bilik. Aktifkan mode kunci mulut, tapi sampai bila? Hello~ Tak ada orang yang merangkak datang sedarkan kita kalau kita sendiri tak tolong bangunkan diri sendiri. Matlamat hidup bukan untuk selamanya kelabu. Corakkan sikit kehidupan dengan warna warna menarik. Kalau kebahagiaan tu kita letak atas tangan orang lain, nescaya memang kau lah orang paling tak bahagia. 

Siapa saje peduli Nadia ni cakap banyak. Kalau rasa Nadia sangat annoying, please secara terang terangan dan berani, remove Nadia dari setiap socmed (social media) kalian. Cabar? Em boleh lah ~ Nadia tak suka simpan orang hipokrit. Jadi, jangan sok baik. Nadia tak ambil kira kuantiti, tapi kualiti. Buat yang masih setia dengan setiap bebel dan ego Nadia, terima kasih. Bebelan Nadia tu sangat murah pada orang yang Nadia sayang dan mahal bagi orang asing. Ok cepat nilai diri. Hahahaha. Maaf. Selamat malam. 


p/s ; Nak tahu lebih lagi pasal Uzlah, boleh lah google :) 



No comments: