TOTAL PAGEVIEWS

22 April 2017

61 | Internship & Resume

Assalamualaikum. 

Disebabkan sekarang manager HR tengah busy scan resume sebab nak isi kekosongan jawatan dalam hotel, so Nadia ambil peluang ni untuk menyelit minta manager 'check' resume. Tak boleh nak spesifikkan sebenarnya apa yang majikan nak dalam resume sebab setiap majikan ada citarasa yang berbeza. Nadia bekerja dengan 3 orang HR, jadi setiap dari mereka pun ada berbeza pendapat tentang resume. 

So far, Nadia tunjuk resume yang Nadia update sebelum lunch semalam (hahaha) tak ada banyak pembetulan. Cuma ada minor mistake tentang cara penyampaian dalam resume tu je. 

Sudut kanan atas resume Nadia ialah "Education" dan dalam "Education" tu mesti la ada pointer. Disebabkan CGPA Nadia tak capai 3.0 jadi Nadia letak GPA. Kenapa Nadia buat macam tu, untuk mengaburkan mata majikan (cehhhhh) walaupun CGPA Nadia rendah tapi Nadia perform untuk latest semester. 

Current GPA : 3.53 
CGPA : 2.98

Manager Nadia panggil and soalan dia "Nadia awak dapat 2.9 je? Awak belajar apa?" 😂😂😂😂 . Agaknya kalau soalan ni dapat dekat engkorang, korang sentap tak? Hahahaha. Cara manager bercakap tu lucu jadi Nadia langsung tak ambil serius. Kita nak belajar dan ambil ilmu, so itu more kepada manager nak tahu kenapa sebenarnya. 😎

"Tak sebab masa semester 3 saya drop. Drop means pointer saya jatuh teruk. Jadi saya catch up balik masa semester 4 dan semester 5. Masa tu saya ada masalah dengan housemate so saya decide pindah dan saya lepas tu baru saya cuba baiki balik pointer"

"Kenapa? Apa jadi?" 

I'm stuck ! Jujur stuck. Sebab Nadia pun tak tahu apa reason paling besar dan kukuh yang Nadia boleh kasi sebab semua reason atau mungkin tak ada reason kukuh yang Nadia boleh bagitahu. On the way balik kerja tu Nadia dok fikir lah, 'apa punca aku pindah sebenarnya ea?' . Jawapan yang Nadia kasi pada bos ialah "Saya kena pulau" . Itu je. Bila kasi jawapan tu rasa macam Ya Allah childish and too nonsense !

"Lagipun masa tu saya masih tak pandai kawal emosi dan diri" - Nadia

Dalam hidup ni, kalau kita keep asking WHY WHY WHY WHY WHY, kita boleh gila. Sebab tak semua persoalan akan ada jawapan. Nadia cuba untuk tinggalkan kat belakang tapi yang belakang tu tetap terbawa bawa sampai ke depan sebab disebabkan tu Nadia ada simptom 'depression' . Bukan Nadia yang rumuskan diri sendiri. Tapi lepas kes kepala kena hard attack masa tengah dalam kelas secara tiba tiba dan pergi klinik, doktor kata Nadia stress dan minta untuk kawal stress. Balik rumah, makan ubat terus tidur.

Direct link cerita Nadia kena attack migrain dalam kelas (click)

Kadang kadang bukan kita nak ungkit tapi orang tak ada dekat tempat kita dan lepas tu cakap bukan bukan yang more kepada fitnah dan tarik ramai orang untuk jadi musuh terdekat kita. 

Tutup cerita. So pasal resume, minta la HR dekat tempat LI tu tengok-2 kan resume. Dapat tak dapat kerja, belakang cerita, asalkan usaha. Yela mana ada kerja datang tanpa hantar resume melainkan kabel seluas laut. 😈

Kalau orang kata HR ialah orang yang paling dibenci dalam company, so far HR Nadia lah yang banyak bantu Nadia dalam banyak bidang. Setiap satu dari mereka bertiga ada aura berbeza. So far sangat membantu masa nak siapkan report LI dan resume. Baik tentang nasihat dalam hidup dan organisasi. Yang baik, kita ambil, yang tak baik kita tolak tepi. 😉💓


No comments: