TOTAL PAGEVIEWS

17 September 2016

33 | Perempuan & Darjat

Assalamualaikum dan Selamat Malam.

Kenapa orang perempuan tak boleh jadi pemimpin?  Sebab orang perempuan suka buat keputusan dalam keadaan emosi. Kenapa talak bukan atas tangan perempuan? Sebab perempuan suka buat keputusan dalam keadaan emosi. Kenapa perempuan tak boleh itu dan ini? Sebab perempuan satu makhluk yang Allah cipta memang dia perlukan pembimbing dan pelindung. 

Perempuan boleh jadi pemimpin. Tapi akan mudah satu satu negeri atau organisasi tu hancur sebab perempuan mudah dimanipulasi dan bertindak dalam keadaan beremosi. Kalau talak tu hak perempuan, setiap pergaduhan mesti akan bercerai. Silap haribulan talak 3 pun belum cukup untuk nak satukan balik satu satu pasangan, sebab banyak kali bercerai. Sekuat dan seteguh mana perempuan, tetap dia perlukan seorang lelaki. Walaupun bukan suami, tapi tetap mereka ada abang, adik lelaki atau bapa untuk digantung harap. 

Ni nak sentuh sikit lah. Soal gaji dalam perkahwinan. Antara hal yang dititikberatkan oleh Nadia ialah gaji bakal suami. Tak kesah berapa angka dan berapa nilai gaji si lelaki, asalkan lepas dan cukup untuk tampung Nadia, tapi biarlah lebih tinggi dari gaji Nadia walaupun beza RM10.00 sekalipun. Kita orang perempuan, tak tahu setara mana tahap hormat kita bila kita bergaji tinggi dari suami. Masa bercinta semua indah. Kena ingat satu benda. Hubungan masa bercinta, lain sebab tak ada komitmen. Hubungan masa berkahwin, lain sebab ada komitmen tambahan pulak si suami kena tanggung istri. Hubungan masa dah beranak pinak pun lain sebab tanggungan dan tanggungjawb jadi makin besar. Silap hari bulan, nak cakap Iloveyou pun susah sebab sibuk cuci berak anak tukar pampers tanak nasi lipat kain etc. Ni hakikat yang realiti bukan fantasi. 

Sedangkan Nadia sendiri pun tak yakin Nadia akan hormat suami kalau bergaji tinggi. Sebab duit tu umpama raja yang bila kita tak kawal dia, kita akan jadi besar kepala dan gelap mata. Oh aku kaya, aku berkuasa. Jadi, kita org perempuan, bersederhana je cukup lah. Tapi tak bermakna si suami kena pijak kepala mentang gaji tu besar gajah. Ingat sikit awk tu ada anak perempuan. Awak buat anak orang, anak orang akan buat anak awak. Hidup ni satu kitaran. Taknak kena kat diri. Jangan buat orang. Kalau kena juga kat diri walaupun tak buat orang, anggap je itu satu ujian. Allah takkan turunkan tanpa sebab setiap ujian tu. Ketahuilah yang kita ni insan terpilih yang istimewa Allah dah kasi 'hadiah'. 

Sebab Nadia dalam zon 'emosi' sekarang ni. So ayat dalam ni pedas pedas, Datang dari hati dan kena tepat juga pada hati korang yang curi curi baca ni . *kalau terpanah lah, jangan terpanah cinta sudah haha*

Nadia suka pada situasi yang sibuk, kerja yang berlambak. Sebab itu satu bonus bila dalam mood sekarang. Nadia akan sibukkan diri dengan kerja sampai tak ada masa nak fikir masalah. Tambah lagi bila kerja yang ada 'submission date' . Ni kerja ada satu lagi tak settle kena email dekat Apik. Sebab membuak rasa nak lepaskan marah, so kita buka blog. Ok I feel free. 

Tak sabar nak naik Ahad ni. Ada hutang cerita nak cerita dekat 'mesin telinga setia' Nadia kat Kuantan. Orang y selalu positif bila mood sawan ni datang kadang rasa nak hempuk dia dengan purse. Aku marah tahu tak bila dia suka mengalah. Aku marah. Huh ! Ah bosan. !

Hashtag : Sila judge saya. Tak luak. Nak siapkan asgmnt. Bye. 

No comments: