TOTAL PAGEVIEWS

01 January 2017

46 | Permulaan 2017

Assalamualaikum.

Nadia mula rasa Nadia mula 'dewasa' sejak 2015. Dugaan masa tu dah serupa bagai jatuh ditimpa tangga. Lepas satu, satu. Nadia memang mudah rasa nak marah tapi untuk terasa hati dengan orang, memang susah, sebab selalunya Nadia persetankan aje apa yang rasa dalam hati ni dalam erti kata lain, positif. Tapi terlebih positif boleh makan diri sendiri sebab pegang konsep "Eh takpe, takde apa". 

Kekurangan, kelemahan dan kesilapan sepanjang 2015 memang Nadia betul betul ambil pengajaran. Jadi, tahun 2016 haritu Nadia cuba bangkit dan gagahkan diri untuk berdepan dengan cabaran dunia. Kecil je dunia Nadia tapi sesetengah orang sekeliling buat Nadia rasa "Susahnya hidup ni Ya Allah". 

Tahun 2016 ialah tahun yang perjalanan hidup Nadia berjalan dengan sederhana. Kesilapan kecil dari diri sendiri, pemerhatian Nadia pada orang sekeliling dan perangai cerewet yang melampau lampau. Tapi Nadia okay saje sebab setiap apa yang jadi ada hikmah yang tersembunyi. Nadia suka dikritik tapi biarlah ada adab sebab setiap kritikan tu sebenarnya pembetulan yang kita tak nampak dalam cermin diri kita tapi dari sudut cermin orang lain.

Tapi Nadia belajar sesuatu dari kehidupan 2015 dan 2016. Manusia abad sekarang tak suka pada 'kenyataan'. Mereka lebih suka pada sesuatu benda yang tak perlu diperbetulkan. Apa apa yang betul akan dianggap salah dan apa yang salah akan disanjung tinggi. Susah kan nak paham? Hahahaha. 

Tahun 2016 berakhir dengan sangat baik. Alhamdulillah dan mengharapkan ada cahaya sepanjang tahun 2017. Cahaya apa? Biarlah kekal jadi rahsia Allah. Cuba semakin matang, lebih fahami orang sekeliling dan selalu cari hikmah dari setiap kejadian. Apa yang Allah tarik, ada sesuatu yang lebih baik Allah akan beri. In sha Allah.

Suka untuk lihat orang positif tak sama dengan perasaan orang positif tu sendiri untuk hadap setiap permasalahan dan persoalan yang dia hadapi. Silap langkah dan tindak, habis dicemuh dihina. Teruskan jadi pemerhati sebab lebih banyak diam, lebih banyak input yang akan kita dapat. 

p/s Tak dapat jadi positif pada orang lain, cukup la positif pada diri sendiri. ðŸ’™ðŸ’™

No comments: